Saturday 28 January 2012

pemeriksaan asas

periksa paras air dalam radiator tambah jika paras air berkurangan.jika paras air sentiasa kurang,mungkin terdapat kebocoron pada hos ataupun pada tangki radiator itu sendiri.




periksa paras air dalam coolant reservoir tank





periksa tahap bendalir brek(brake fluid).warna bendalir brek menjadi kecoklatan.ini terjadi kerana sistem brek telah berkarat.jika di biarkan,kemungkinan berlakunya kegagalan sistem brek adalah tinggi.





periksa tahap air bateri pastikan paras air sentiasa berada paada paras atas,jangan mengisi air bateri telalu banyak.kerana,ia akan terpancut keluar apabila di caj.bateri akan dicaj secara automatik apabila kenderaan dihidupkan.





periksa tahap air wiper.sila pastikan penutup air wiper mempunyai gambar seperti yang dibawah.kerana kebanyakan kereta mempunyai tangki air wiper bercantum dengan tangki air untuk radiator.





periksa tahap bendalir stereng kuasa(power steering).paastikan bendalir stereng kuasa berada pada garisan atas jangan terlalu banyak.jika terlalu banyak,bendalir stsereng kuasa akan melimpah keluar apabila roda stereng di putar.


No comments:

Post a Comment